Älskad och hatad, men alltjämt populär, det är Barbiedockan. Hon leks med idag, mamma lekte med henne och mormor likaså. Barbie har förvisso genomgått en del förändringar, men i det stora hela är hon sig lik från mormors tid: en docka i plast med hår som går att borsta, rörliga armar och långa ben och som på ett överdrivet sätt försöker likna tidens skönhetsideal. Barbie är en ung vuxen kvinna och alltså inte någon babydocka. Med henne leker man hur det är att vara “stor”.
Barbie tillverkas av Mattel som är en av världens största leksakstillverkare och hon lanserades år 1959. I Barbies värld finns det mest unga kvinnor och det är ett rätt stort fokus på utseende, mode och skönhetsvård. Barbie har flera systrar, bland annat Skipper, som är tonåring, och Krissy som är en bebis. Även om det officiellt är Barbies systrar, är det många som väljer att leka att Barbie istället är mamma till de yngre dockorna. Det är vanligt att barn har flera dockor i Barbies ålder, men bara ett par av de yngre, eftersom det är de äldre dockorna leken i första hand handlar om. Det finns också manliga dockor. Mest känd är Ken, Barbies pojkvän. Barbie har även flera namngivna vänner, men till skillnad från andra leksaker, till exempel My little pony eller karaktärer från populära filmer, brukar barnen ofta hitta på egna namn och roller till sina dockor.
Genom åren har Barbie många gånger funderat på sin framtid och bytt yrke. Hon har varit flygvärdinna, sjuksköterska, frisör, vetenskapskvinna, rockstjärna och nu senast till exempel fäktare iklädd hijab, efter den olympiska medaljören Ibtihaj Muhammed. Flera samlardockor har gjorts utifrån kända personer, både historiska och samtida, som prinsessan Victoria, konstnären Frida Kahlo och piloten Amelia Earhart. Målgruppen för samlardockorna är dock snarare vuxna än barn.
Kritiken mot Barbie har inte varit nådig. Framför allt har hon kritiserats för att sprida orimliga kroppsideal – ingen kan vara så smal och långbent, med pyttefötter och slät överkropp. Därtill avbildas hon alltid enligt vad som anses “vackert”, ofta lätt sminkad och med långt, tjockt hår. Tillverkaren Mattel slår dock ifrån sig kritiken och svarar att deras avsikt aldrig har varit att göra henne till en realistisk modell av en ung kvinna. Trots det, och kanske för att tiderna förändras och kunderna efterfrågar alternativ, valde de att 2016 komma med flera varianter av Barbie: korta, långa, “kurviga” och så vidare.
Det är tacksamt att göra parodier på Barbie eftersom hon är en sådan utpräglad karaktär och alla känner till henne. Trots att Mattel flera gånger försökt visa på hennes yrkeskompetens, är det ändå yta, flärd och skönhet som är hennes signum och för många är Barbie synonymt med en person som inte är så smart. Popgruppen Aqua skrev sången “Barbie girl” och stämdes av Mattel år 1997, men gruppen vann målet som avgjordes år 2002. Barbie har också skojats med i till exempel tv-serien Simpsons och i flera reklamfilmer, bland annat för bilföretaget Nissan.