Robotleksaker

Leksaker har med åren blivit allt mer tekniskt avancerade. Det beror till stor del på den snabba utvecklingen av smartphones som har lett till att komponenter och sensorer blivit både mindre, billigare och kraftfullare.

Idag finns det leksaker med en underliggande teknik som man tidigare bara kunde hitta i forskningslaboratorier. Ett exempel på detta är leksakstillverkaren Anki som 2013 debuterade med sin AI-baserade bilbana Drive. Den fungerar som en modern variant av den gamla klassiska bilbanan. Man styr bilarna via en app i sin mobil, men förutom att kunna tävla mot en kompis kan man även låta en av bilarna styras med hjälp av artificiell intelligens (AI).

Tryckt på bilbanan finns nämligen diskreta mönster som gör att den AI-styrda bilen vet exakt var på banan den befinner sig. För att göra det hela ännu lite roligare kan man dessutom använda sig av virtuella vapen för att slå ut sina motståndare. Det hela blir med andra ord som en korsning mellan en vanlig bilbana och tv-spel som Mario Kart.

Cozmo

Tre år senare lanserade samma tillverkare den lilla roboten Cozmo som påminner mycket om Disneyroboten Wall-E från filmen med samma namn. Faktum är att personen som skapat ansiktsanimationerna till Cozmo även är en av animatörerna bakom filmen. Cozmo åker omkring på två larvhjul och har en liten gaffel framtill som han kan lyfta saker med och även använda som en del av sitt kroppsspråk.

Cozmo är också AI-baserad och påminner lite om ett husdjur då han har en egen personlighet och åker omkring och utforskar världen på egen hand med hjälp av sina sensorer. Cozmo ser världen genom en kamera och kan bland annat känna igen ansikten, följa dem med blicken och även lära sig förknippa ett ansikte med ett visst namn. Roboten kan även känna igen specifika färger och till exempel följa efter röda ballonger eller gröna bollar. Några år efter Cozmo kom även Vector som är en liknande men lite mer avancerad version av roboten.

Sphero

En annan populär leksak som bygger på avancerad teknik är robotbollen Sphero. Den första versionen lanserades i slutet av 2011 och är en boll, ungefär i storlek med en tennisboll, som man kan styra via mobilen. Genom att omfördela tyngdpunkten inuti robotbollen kan man få den att röra sig i valfri riktning. Den innehåller dessutom sensorer som gyro, accelerometer och annat, vilket gör att man kan mäta exakt hur mycket den lutar och rullar.

2013 kom Sphero i en uppgraderad version som är dubbelt så snabb och med tiden har det blivit mer fokus på programmering. 2017 kom Sphero i en miniversion, i storlek med en pingisboll och företaget bakom Sphero har även samarbetat med Disney för att släppa leksaksversioner av bland annat R2-D2 och den sfäriska roboten BB-8. 2018 kom en version av robotbollen med programmerbar LED-punktdisplay som man kan lägga in enklare grafik i.

Leave a Comment